Biblioteca Județeană „Ovid Densusianu” Hunedoara-Deva a organizat în data de 12 noiembrie lansarea volumului A fi sau a nu fi… actor, semnat de Isabela și Mara Hașa. Autoarele, actrița Isabela Hașa și fiica acesteia, teatrologul Mara Hașa, adună între copertele volumului texte rezultate din experiența unei vieți dăruite teatrului și studii de teatrologie. În fața unui public numeros, iubitor de teatru și doritor să cunoască mirifica lume a scenei, autoarele au prezentat acest volum, rezultat al pasiunii lor de o viață față de arta teatrală.

Din prefața volumului aflăm că acesta „răspunde generos unor nevoi socio-culturale depline, este rezultatul unei experiențe valoroase a actriței teatrului devean, timp de aproape treizeci de ani, și al fiicei sale, specialista în artă teatrală, inteligentă, cultivată, rafinată, în plină vâltoare reformatoare a teatrului european la început de mileniu III. Volumul cuprinde cronici teatrale, secvențe metodologice, scurte piese din laboratorul de creație, crochiuri și miniportrete ale unor dramaturgi celebri, români și străini, vizionari și reformatori-novatori.”

Primele texte sunt consacrate artei actorului și cuprind prețioase informații despre modul concret în care trebuie să se pregătească un actor pentru a juca veridic și a putea să intre în pielea personajului pe care îl interpretează (râsul teatral, gestica, machiajul etc).

Titlul volumului este dat de eseul A fi sau a nu fi… actor, eseu urmat de analize ample și pertinente pe diverse teme de la texte de pedagogie teatrală cu exerciții de respirație și amuzante probe de dicție, la teatrul elisabetan, de la suprarealismul lui Gellu Naum și absurdul lui Eugen Ionesco, de la metaforele lui Dario Fo la moștenirea lui Liviu Ciulei și a marilor noștri actori, terminând cu teatrul lui Strindberg și Eugenio Barba. Rețin atenția eseurile dedicate teatrului și realității virtuale, limbajului și stilului în presa electronică. Volumul se încheie cu piesa într-un act intitulată Viața, cel mai greu casting.

Isabela și Mara Hașa, mamă și fiică, au zămislit cartea împreună, au căutat răspunsuri la numeoase întrebări legate de arta dramatică, de secretele meseriei de actor. În cazul lor, dragostea pentru teatru, pentru universul fascinant al rampei, s-a transmis de la o generație la alta în familie și s-a materializat în acest volum incitant scris în tandem, cu iubire și pasiune pentru această artă veche de secole, artă patronată de nemuritoarea Thalia.

În prefața volumului, scriitorul Gligor Hașa ne stârnește interesul pentru această carte, pe cât de originală, pe atât de importantă și utilă pentru oricine dorește să vină în contact cu luminile fascinante ale rampei. Iată ce aflăm: „E dificil să definești profilul acestei cărți. Publicistică, teatru, teoria teatrului. Are de toate, dar mai ales sare și piper. Deține girul noutății, e frumos scrisă, e necesară, la locul ei printre puținele de acest gen.”

Parafrazând prea bine cunoscuta replică hamletiană A fi sau a nu fi, titlul volumului încearcă să deschidă perspective noi, inedite, în abordarea fenomenului teatral, spre mai buna lui înțelegere în epoca în care și teatrul a suferit transformări profunde care, însă, nu l-au îndepărtat de misiunea lui educativă atât de bine imortalizată în celebrele cuvinte scrise în 1819 de Iancu Văcărescu, cu prilejul primului spectacol de teatru în limba română de la Cișmeaua Roșie:

 

V-am dat teatru, vi-l păziți

Ca un lăcaș de muze.

Prin el curând veți fi vestiți

Prin vești departe duse.

Cu el năravuri îndreptați,

Dați ascuțiri la minte,

Podoabe limbei noastre dați

Cu românești cuvinte!  

Această carte a fost scrisă cu tot respectul și prețuirea datorate marilor înaintași ai scenei românești și pentru acest lucru felicit din inimă autoarele și le mulțumesc pentru darul pe care ni l-au făcut.

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.