În data de 15 decembrie 2013 se împlinesc 150 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată cunoscută astăzi sub numele de Semmeringul Bănăţean, prima cale ferată montană de pe actualul teritoriu al României, un eveniment care nu are voie să treacă neobservat, nici de către noi înşine.

Atunci, în anul 1863, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 4 aprilie 1869, când linia a fost deschisă şi pentru traficul de persoane, linia de cale ferată care unea localităţile Oraviţa şi Anina avea să reprezinte pentru acest spaţiu un progres fără precedent. Numele inginerilor Anton Roppos şi Karl Düllnig, precum şi al arhitecţilor Karl Maniel şi Johann Ludwig Dollhoff-Dier rămân strâns legate de construirea acestei legături pe atunci vitale din considerente economice.

Calea ferată din Banatul Montan a fost construită între anii 1847 şi 1863 şi se desfăşoară pe o lungime de 33,4 km. Ea poartă numele surorii ei mai mari, a Semmeringului care uneşte Viena de Bruck an der Mur în Austria, construită în perioada 1845 – 1854.

Astăzi, calea ferată între Oraviţa şi Anina este clasificată în lista monumentelor istorice din România (CS-II-a-A-10949.02).

Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița marchează cei 150 de ani prin lansarea a trei plicuri filatelice ocazionale dedicate evenimentului, care ilustrează gara Oravița, gara Anina precum și una din cele mai frumoase viaducte de pe traseul liniei ferate sărbătorite. Cu același prilej au fost confecționate trei ștampile filatelica ocazionale care vor marca evenimentul de la sfârșitul săptămânii. Două dintre ele vor fi folosite în cadrul oficiilor poștale din Oravița și Anina în data de 13 decembrie, iar cea de a treia, la oficiul poștal Reșița 1, în data de 14 decembrie. Menționăm faptul că aceste ștampile au fost aprobate de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română pentru ca întreaga corespondență care se trimite în data de 13 decembrie din Oravița și Anina să fie ștampilată cu acestea, iar cea din Reșița, în data de 14 decembrie.

Pentru anul următor ne așteaptă un nou jubileu: în 2014, la 20 august se vor împlini 160 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată de pe teritoriul actual al României, cea între Oravița și Baziaș. Pe această linie ferată avea să înceapă transportul de persoane pe 1 noiembrie 1856.

 

 

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.