Astăzi, 15 decembrie 2013, se împlinesc 150 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată cunoscută astăzi sub numele de Semmering-ul Bănăţean, prima cale ferată montană de pe actualul teritoriu al României. Evenimentul este marcat printr-o serie de evenimente culturale care au început cu săptămâni bune înainte. Unul dintre aceste evenimente este cel reprezentat de lansarea cărții-album „Semmeringul Bănățean: calea ferată Oravița – Anina / Der Banater Semmering: die Eisenbahnlinie Orawitza – Anina / The Banat Semmering: The Railway Oravița – Anina“.

Coordonată și prefațată de Erwin Josef Țigla, cartea-album a fost lansată în  25 noiembrie. Prin bunăvoința domnului Țigla am intrat de curând în posesia albumului și considerăm că este o apariție editorială de excepție, care merită să fie cunoscută de toți cei care doresc să afle istoria acestui monument de inginerie din țara noastră. Albumul a fost editat în  limbile română, germană și engleză și a fost realizat cu sprijinul financiar al Departamentului pentru Relaţii Interetnice al Secretariatului General al Guvernului României, fiind apariția cu numărul 57 a Asociației Germane de Cultură și Educație a Adulților Reșița al cărei președinte este Erwin Josef Țigla.

Albumul este structurat în trei părți. Prima parte ne aduce mai aproape de Semmering-ul austriac, printr-un articol semnat de dr. Helga Kostka din Graz. Cea de-a doua parte este o incursiune a inginerului reșițean Dan Perianu, un bun cercetător local în industria Banatului Montan. Partea a treia cuprinde o traducere din germană a cărții ”Wegweiser der Sudungarischen Karpaten” scrisă de Karl Erdelyi în anul 1895. Dincolo de textele frumoase și fotografiile minunate, albumul mai conține și un plan de situație al traseului căii ferate, plan care provine din colecția privată a dr. Dan Perianu.

În anul 1863, momentul inaugurării căii ferate Oravița-Anina avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 4 aprilie 1869, când linia a fost deschisă şi pentru traficul de persoane, linia de cale ferată care unea localităţile Oraviţa şi Anina avea să reprezinte pentru acest spaţiu un progres fără precedent. Numele inginerilor Anton Roppos şi Karl Düllnig, precum şi al arhitecţilor Karl Maniel şi Johann Ludwig Dollhoff-Dier rămân strâns legate de construirea acestei legături pe atunci vitale din considerente economice. Calea ferată din Banatul Montan a fost construită între anii 1847 şi 1863 şi se desfăşoară pe o lungime de 33,4 km. Ea poartă numele surorii ei mai mari, a Semmeringului care uneşte Viena de Bruck an der Mur în Austria, construită în perioada 1845 – 1854.

Astăzi, calea ferată între Oraviţa şi Anina este clasificată în lista monumentelor istorice din România (CS-II-a-A-10949.02), iar locurile pe unde trece sunt, fără îndoială,  de o frumusețe extraordinară.  Ne alăturăm și noi, cei de la stiridinvest.ro, celor care solicită nu doar păstrarea acestei linii ferate, ci și mai buna sa valorificare din punct de vedere turistic.

 

 

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.