Consilierii locali din municipiul Deva vor fi în curând chemaţi să opteze – în cadrul unei viitoare şedinţe a Consiliului Local – pentru felul în care vor arăta parcările publice ale oraşului şi, mai ales,vor trebui să decidă dacă se va institui o taxă pentru plata acestora. În prezent, la Deva, parcările publice sunt neplătite, dar situaţia ar putea să se schimbe în scurt timp.

Ieri a a vut loc în sala de şedinţe a Primăriei Deva dezbaterea publică referitoare la studiul de oportunitate asupra implementării unui aşa numit „Sistem de management al parcărilor publice cu plată”, studiu întocmit de către o firmă de consultanţă la solicitarea executivului devean. Plecând de la premiza că cererea de locuri de parcare este mai mare decât oferta, dar şi din considerente de ordin financiar, Primăria Deva a solicitat un astfel de studiu de oportunitate care să arate în ce fel parcările publice pot fi mai bine manageriate şi, eventual, dacă pot aduce bani bugetului local. Firma de consultanţă a oferit, practic, trei răspunsui posibile la problema parcărilor devene, primul dintre acestea fiind acela că totul poate să rămână exact cum este. Fără modernizare, fără taxe şi, evident, fără loc atunci când doreşti să parchezi. Cea de-a doua variantă propusă a fost aceea ca primăria să fie cea care să deruleze o investiţie estimată la 420.000 de euro pentru modernizarea parcărilor şi pentru implementarea unui sistem de management performant al acestora. A treia variantă ar fi ca primăria să concesioneze întreaga afacere către un terţ, firmă privată care să investească bani proprii pe care ulterior să îi recupereze din taxe, plătind însă şi primăriei o redevenţă care poate ajunge până la 20 de procente din sumele brute încasate.

PDL şi-a dat mâna cu PSD

La dezbatere au fost prezenţi mai mulţi reprezentanţi ai partidelor politice din oraş, reprezentanţi ai unor ONG-uri, dar şi cetăţeni interesaţi cu adevărat de acest subiect. Din păcate, discuţiile au căpătat încă de la început o turnură politicianistă.  Interesant a fost că reprezentantul PSD, Vasile Ţonea, a fost pe aceeaşi lungime de undă cu preşedintele PDL Deva, Ioan Clej, ambii încercând să demonstreze că primăria vrea să ia o decizie contrară intereselor devenilor. Un punct de vedere cerebral si argumentat a avut reprezentantul Grupului de Iniţiativă ”Civitas” Deva, Marius Bota, care a spus că primăria ar trebui ca înainte de taxarea parcărilor să facă în aşa fel încât să asigure un număr mai mare de locuri de parcare, necesarul fiind dublu faţă de cele existente. Bota a declarat că parcările cu plată nu rezolvă aglomeraţia din centru sau din zonele turistice cum sunt Parcul Central și Muzeul Civilizației Dacice și Romane și nici nu reduce poluarea în zona centrală. Marius Bota a citat din legislația rutieră, afirmând că nu este nici corect și nici legal ca parcările să fie făcute pe banda întâi de circulație. Mai mult, el a spus că întregul demers nu are o motivație clară.

Nu există un studiu al parcărilor rezidențiale actuale, o situație a numărului de autoturisme din Deva , ce ocupă aceste parcari. Am solicitat consilierilor să voteze având în vedere că trebuie să voteze pentru comunitate și nu pentru anumite interese, să se gândească la a oferi ceva înainte de a cere, precum și să aiba în vedere a nu considera Deva un oraș mare, așa cum l-au considerat în cazul semaforizării și, astfel, mai degrabă să strice lucrurile decât să le îmbunătățească a spus Marius Bota.

Studiul de oportunitate demonstrează că, indiferent cine va face investiția, ea va deveni una rentabilă în timp, mai precis după un minim de 5 ani. Investiția preconizată ar presupune achiziționarea de parcometre, implementarea unui sistem de management informatic, a unui sistem de plată prin SMS și a logisticii necesare pentru verificarea în timp real a autoturismelor, pentru ridicarea și depozitarea mașinilor parcate ilegal și pentru plata salariilor celor 13 angajați.

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.