Contractul pentru autostrada Pitești – Sibiu se va semna vineri, a anunțat ministrul Transporturilor, Ioan Rus, la postul de televiziune Digi 24.

[quote_box_center]Vineri cred că se va putea semna contractul și după aceea urmează un montaj financiar pe treaba aceasta, după ce durează un an de zile studii geo etc., etapizarea lucrărilor pe tronsoane, astfel încât să începem din multe puncte simultan. S-ar putea ca să începem partea în care nu avem nevoie de atâtea studii geo. Este o porțiune de la Sibiu spre munte și de la Pitești spre munte în care am putea începe mai repede lucrările decât în interiorul defileului sau chiar în interiorul strict montan. Dar acolo mai avem de lucru. Vineri se semnează contractul și considerăm problema încheiată că, odată începută, cineva o va și termina. Că noi, că următorii…”, a spus Rus.[/quote_box_center]

Întrebat când a devenit o prioritate pentru autoritățile de resort această autostradă, ministrul Rus a răspuns că “tot timpul” și a explicat că, deși la primele evaluări, Pitești — Sibiu s-a calificat pentru drum expres, cu exproprieri la nivel de autostradă, Comisia Europeană a solicitat un punctaj mai mare pentru întreaga rețea TEN-T.

[quote_box_center]A fost tot timpul o prioritate (autostrada Pitești — Sibiu — n.r.). Pe primele evaluări pe care le-au făcut specialiștii americani, pentru că am avut o firmă americană care a făcut evaluările acestea de trafic, de eficiență economică etc., se califica într-o primă instanță ca drum expres, dar oricum exproprierile urmau să se facă la nivel de autostradă. După aceea, când am evaluat proiectele ca să prioritizăm toate planurile și Comisia Europeană ne-a cerut să dăm punctaje mai mari pentru tot ce înseamnă rețeaua TEN—T, deci pentru rețeaua europeană, atunci acestea au luat din start un punctaj mai mare. La asta s-a adăugat eficiența, care a adus un punctaj suplimentar, astfel încât Pitești — Sibiu a ajuns pe un loc fruntaș în prioritățile pe care noi le avem”, a spus Rus.[/quote_box_center]

Potrivit șefului de la Transporturi, finanțarea lucrărilor la această autostradă va fi din fonduri europene, din bugetul de stat, dar și din fonduri BEI/BERD.

[quote_box_center]Finanțarea este europeană. Noi am făcut un montaj financiar ca să putem utiliza lângă bani europeni…Deci, sunt bani europeni, sunt bani de la bugetul statului, cofinanțare la acei bani europeni, după care sunt alocați 7 miliarde de euro din bugetul statului — atât spațiu fiscal am găsit noi, pentru 7 miliarde — pe care să îi utilizăm — nu bani fizici, ci bani de BEI, BERD, astfel ca de la structurarea fiecărui proiect să am asociat BEI și BERD, că atunci nu greșești niciodată, pentru că ei operează cu regulile Comisiei. Negocierile sunt în desfășurare în acest moment. Și, la un moment dat, când ai facturi suficiente, poți să o treci toată pe bani europeni. Ai mai mulți bani europeni la un moment dat, muți acolo. Nu ai, lași pe BEI/BERD. Ne trebuie un montaj financiar”, a precizat ministrul.[/quote_box_center]

În context, Ioan Rus a explicat că autoritățile române de resort au construit un mini-plan Juncker pentru finanțarea autostrăzilor.

[quote_box_right]Am făcut un mini-plan Juncker. Din 10 miliarde de euro să rostogolesc și eu și să fac 30, că Juncker spune că din 20 face 300. Am făcut și noi un astfel de montaj, astfel încât să utilizăm toate resursele posibile existente în piață, inclusiv partea aia de public — privat, dacă va fi să fie”, a adăugat el.[/quote_box_right]

Pe de altă parte, întrebat dacă există vreo garanție că lucrurile vor merge mai departe așa cum au fost plănuite în cazul în care el va pleca de la minister, Ioan Rus a răspuns: “Niciuna, în afara structurii Master Planului”, care, odată aprobat, nu mai poate fi modificat decât cu acordul CE.

[quote_box_center]E greu de modificat acel document. În rest, montajele acestea le-am conceput și au nu numai valență economică ci și valențe sociale masive. Asta am explicat și săptămâna trecută și am și reușit să grăbesc în discuția cu comisarii europeni, în special cu cel pentru transporturi, deci ne interesează să grăbim toate aceste procese pentru că România are 3 milioane de oameni din forța activă în acest moment în Occident. Din care, vreun milion sunt fierari betoniști, zidari etc, lucrează în construcție, autostrăzi prin Europa. Au poate 1.500 de euro salariu. De 700 de euro vin acasă jumătate din ei. În Portugalia, când s-a dat drumul la acest Master Plan, s-au întors vreo 700.000 de portughezi din toată Europa, care făceau același lucru ca și noi. S-au întors acasă și au contribuit la acea infrastructură rutieră, feroviară, navală, aeriană, că același lucru l-au făcut și ei”, a mai spus Rus.[/quote_box_center]

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.