Ziua Transportului Public este marcată, miercuri, la Timișoara, printr-un amplu program de manifestări care culminează cu parada tramvaielor de epocă, dar și cu prezentarea tramvaiului ‘Armonia’, recent reabilitat complet de municipalitate.

Coloana tramvaielor expuse în zona Podului de la Piața Maria are în frunte primul vagon tras de cai, urmat de tramvaiele ‘gemene’ și de vagonul ‘Timiș’, pe a cărui platformă, formația de adolescenți Peregrinii, costumați în vestimentație de epocă, întrețin antrenul. Urmează cel mai tânăr tramvai, ‘Armonia’ și vagonul restaurant.

Prima staționare a convoiului are loc la Catedrala Mitropolitană, unde se află și alte exponate din flota Muzeului de tramvaie din Timișoara, pe bulevardul Regele Ferdinand I până la Biserica Piaristă, unde cei care doresc se pot fotografia în aceste vagoane de epocă.

Regia de transport a mai scos la vedere și câte un autobuz articulat, autobuz scurt, troleibuz, microbuz transport persoane cu handicap, dar și un autoturn, două mașini de intervenție, automacara, expunând, pe scurt, istoria transportului în comun din Timișoara.

La 8 iulie 1869, cochetul mijloc de transport, tramvaiul cu cai, construit din lemn și tablă, la Viena, vopsit în maro și galben, putea să transporte 15 persoane, pe bănci din lemn, pe traseul Cetate — Ospătăria Regina Engleză din Fabric, adică din centru, unde se preumbla protipendada burgului, până la ieșirea din oraș, spre zona muncitorească.

Tramvaiul cu tracțiune animală a fost utilizat pentru prima dată în lume în anul 1832 în New York, iar în Europa a venit 18 ani mai târziu, la Paris. Au urmat orașul englez Birkenhead și Londra, în 1861. Seria orașelor care au apelat la noul mijloc de transport a continuat cu Geneva, Copenhaga și Pesta în anul 1863, Viena și Berlin în anul 1865, Hamburg în 1866, Buda în anul 1867, Stuttgart în anul 1868, Bruxelles și Timișoara în anul 1869. Trei ani mai târziu, tramvaiul tras de cai putea fi văzut și pe Calea Moșilor în București.

La Muzeul tramvaielor din Timișoara pot fi văzute peste 20 de tramvaie de epocă.

Sursa: agerpres

Comentarii

comentarii

0 comments