Noul Canal Suez, proiectul de miliarde de dolari al Egiptului, este finalizat și va fi în curând deschis navigației. Festivitățile prilejuite de deschiderea oficială vor avea loc săptămâna viitoare, iar autoritățile de la Cairo spun că se așteaptă la o dublare a traficului naval până în anul 2023 pe această rută.

suez2Legând Mediterana de Marea Roșie, Canalul Suez este cea mai rapidă rută navală între Europa și Asia și locul prin care tranzitează 7% dintre toate mărfurile din lume care sunt transportate pe mare. Canalul Suez este, totodată, principala sursă de valută străină pentru guvernul de la Cairo.

Lucrările au fost lansate cu mare pompă în august 2014 și adaugă 35 de kilometri navigabili la cei 37 ai vechiului canal. Conform celor declarate de reprezentanții Autorității Canalului Suez, 258 de milioane de metri cubi de pământ au fost excavați în mai puțin de un an, un timp record în comparație cu cei 10 ani cât a durat construcția vechiului Canal Suez. Egiptenii se așteaptă ca, odată cu creșterea comerțului maritim la nivel mondial, numărul zilnic de nave care tranzitează Canalul Suez până în anul 2023 să ajungă la 97, față de 49 câte trec zilnic în prezent.

FILE -- In this Wednesday, Feb. 2, 2011 file photo, a cargo ship transits the Suez Canal en route from the Mediterranean Sea to the Gulf of Suez at the city of Suez, Egypt. Suez Canal authority chairman Mohab Mamish said Saturday, Aug. 31, 2013, that a "terrorist element" had tried to disrupt navigation in the waterway by targeting a Panama-flagged ship. Authorities have taken extra security measures to safeguard the waterway as lawlessness and violence gripped Sinai, where militants and smugglers rove relatively freely and target security forces and posts. (AP Photo/Emilio Morenatti, File)Costul total al proiectului a depășit 8 miliarde de dolari, dar autoritățile egiptene spun că banii sunt bine cheltuiți, așteptându-se la o dublare a veniturilor generate anual de Canal de la 3 miliarde la peste 6 miliarde de dolari. De altfel, pentru autoritățile militare ale Egiptului, realizarea într-un timp record a acestui proiect este un motiv de mândrie și este intens exploatată mediatic, arătând că acesta este noul Egipt renăscut după mișcările din anul 2011 când a fost răsturnat regimul lui Hosni Mubarak.

adm”Acest proiect însemnă o renaștere pentru Egipt”, a declarat într-o conferință de presă susținută în orașul Ismailia șeful Autorității Canalului de Suez, vice-amiralul Adm Mohab Mameesh (foto). De altfel, în toate luările de poziție ale oficialilor guvernamentali de la Cairo, proiectul extinderii Canalului Suez este văzut ca un moment de cotitură pentru țară, arătând stabilitate și securitate, sub controlul strict al regimului militar al președintelui Abdel Fattah el-Sisi. Nici măcar recentul avans al jihadiștilor Statului Islamic nu este de natură să neliniștească autoritățile de la Cairo, cel mai folosit cuvânt la conferința de presă care anunța finalizarea lucrărilor fiind ”sigur”.

“Din 25 ianuarie 2011, (data începerii revoluției care a dus la răsturnarea lui Mubarak – n.r.)  navigația prin Canalul Suez nu a fost întreruptă nici măcar o secundă. Asta înseamnă că am securizat Canalul foarte bine. Întreaga lume folosește Canalul și vrem să-i asigurăm pe toți că tranzitul pe aici este foarte sigur”, a mai spus vice-amiralul Adm Mohab Mameesh.

La fel ca și în trecut, Egiptul pare a-și lega viitorul de acest Canal, iar președintele Sisi are nevoie de astfel de proiecte de succes pentru a crea noi locuri de muncă și a atrage noi investitori în această țară care nu reușește încă să-și găsească ritmul după evenimentele din anul 2011.

Acest articol a apărut mai întâi în TIME

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.