Drumul Național 76 – coșmarul șoferilor din vestul țării – a fost luat la ochi de șeful CNADNR, Narcis Neaga, care a venit în control pe șantier la solicitarea prefectului județului Bihor, Claudiu Pop.

conferinta-CNADNR-La solicitarea prefectului județului Bihor, Claudiu Pop, directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), Narcis Neaga, şeful Direcţiei Investiţii din cadrul Companiei, Ioniţă Ştefan, şi cel al Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, au descins  pe şantierul DN 76 Deva – Oradea. Concluziile vizitei au fost anunțate într-o conferinţă de presă organizată la Prefectura Bihor.

Narcis Neaga a declarat că şi-a anunţat în prealabil vizita, făcută dinspre Deva către Oradea, dar în ciuda acestui lucru a avut surpriza să constate pe teren, pe unul dintre tronsoanele de pe teritoriul judeţului Hunedoara (Brad-Vârfurile), că firma spaniolă Viales pierdea vremea, motiv pentru care a decis rezilierea contractului, aşa cum a procedat în luna mai, din aceeaşi cauză, şi cu CCCF Timişoara, care trena lucrările pe tronsonul Beiuş-Oradea. Şeful CNADNR a povestit că la faţa locului a găsit doar “trei muncitori şi două utilaje”, însă la telefon reprezentantul firmei Viales a insistat că pe şantier sunt “25 de muncitori”.

“Este intolerabil modul în care această companie a tratat lucrările. Sunt semafoare dese, se aşteaptă 4-7 minute la fiecare şi nu este nimeni pe şantier, iar şeful de şantier şi reprezentantul firmei spuneau că sunt 25 de oameni. Le-am spus să-şi facă bagajele, că gata, vacanţa în România s-a terminat”, a spus Narcis Neaga, adăugând că firma va primi notificarea de reziliere a contractului în cursul acestei zile şi că CNADNR va organiza o nouă licitaţie, pentru găsirea unui alt constructor care să preia lucrările pe Brad-Vârfurile. “Nu poţi avea încredere într-un constructor care te minte non-stop”, a mai spus Neaga.

În ce priveşte tronsoanele din Bihor ale DN 76, Neaga a afirmat că pe porţiunea Vârfurile-Ştei, unde lucrează o asociere de firme condusă de orădenii de la Construct Mod, a constatat că stadiul fizic al execuţiei este de circa 50%, dar – cum termenul de finalizare a fost amânat pe anul viitor – nu vor fi probleme în ce priveşte finalizarea lucrărilor. Nu aceeași este situația pe tronsonul următor, Ştei-Beiuş, unde Narcis Neaga a avut ocazia să se convingă referitor la nenumăratele probleme legate de modul defectuos în care portughezii de la Azvi au înțeles să își facă treaba. Spre exemplue raza comunei Rieni. Motivul? Muncitorii au început să facă aşa-numite casete pe una din cele două benzi ale drumului, săpând în adâncime până la un metru şi jumătate, dar fără a le finaliza, astfel încât localnicii nu au acces la propriile gospodării decât cu scara. De altfel, în legătură cu practica drumarilor de a deschide numeroase casete şi de a le lăsa apoi descoperite, încurcând circulaţia şi generând “circ”, ca la Rieni, Narcis Neaga a sugerat că aceştia practică un adevărat şantaj la adresa conducerii CNADNR. El a povestit că localnicii din această comună i s-au plâns că firmele nu lucrează pentru că nu ar fi plătite, ceea ce însă este doar o parte din adevăr, fiindcă firmele nu întocmesc în regulă documentele de plată.

“Mi s-a părut anormal şi, pe bună dreptate, localnicii s-au plâns că de două luni durează această situaţie. Nici nu pot să-şi ducă recoltele de pe câmp în gospodării. (…) Am dat dispoziţie să se încheie acea casetă, să se lucreze şi noaptea (…) Am sancţionat şi şeful de proiect din cadrul Companiei. O să rezolvăm şi acest aspect, al profesionalismului unora din Companie”, a spus şeful CNADNR.

Neaga a mai specificat că a dispus ca în anumite locuri să fie asigurate punţi de acces pentru localnici, până când lucrările de casetare a drumului vor fi încheiate.

“Bani sunt, nu se pune problema să nu putem face plăţi. Dar încă din aprilie am avut o discuţie aspră cu constructorii, i-am rugat să vină cu documente justificative pentru banii pe care îi cer. Ori nu vor, şi asta înseamnă că au ceva de ascuns, ori nu ştiu. Le-am spus că nu vom plăti nimic fără documente justificative. O practică a lor este să deschidă multe casete, mari, adânci, şi le abandonează. Pun o presiune socială prin localnici pe Companie. Aşa şi la Rieni”, a spus şeful CNADNR.

Narcis Neaga a vorbit și despre tronsonul Beiuş-Oradea, unde stadiul lucrărilor este sub 10%, şi pentru care CNADNR a reziliat în luna mai contractul cu CCCF Timişoara. Șeful CNADNR a amintit că cei 50,73 km ai acestui tronson au fost împărţiţi în trei loturi, re-licitat, iar lucrările au fost atribuite către trei firme distincte, care vor face reciclarea in situ a asfaltului, după ce Compania a renunţat la fondurile UE pentru acest tronson şi a decis să pună la bătaie din bugetul propriu peste 9 milioane euro pentru reciclare şi încă 2 milioane euro pentru lucrări de infrastructură (terasamente, lărgiri, drenaje etc).

Neaga a explicat că decizia de renunţare la fondurile europene pentru acest tronson a fost luată pentru a nu pune în pericol toată suma alocată de UE, pentru toate tronsoanele DN 76. Pe de altă parte, a precizat şeful CNADNR, Compania a executat garanţia de bună execuţie depusă de CCCF Timişoara, de “10 sau 15% din valoarea contractului”.

Comentarii

comentarii

0 comments