Ministrul Transporturilor, Dan Costescu şi Directorul General al CNADNR, Cătălin Homor, au efectuat o vizită de lucru pe şantierul DN 76 Deva-Oradea, prima a unui șef de minister pe acest șantier care este în lucru de mai bine de 10 ani. Șoseaua este, cu siguranță, cea mai distrusă din România și, din păcate, timp de un deceniu nimeni nu a reușit să rezolve problema de aici.

Dan Costescu a fost aşteptat la Drăgăneşti de zeci de localnici din Beiuş, Ştei şi comunele dintre cele două oraşe.  “Înarmaţi” cu pancartele şi bannerele folosite şi la începutul lunii, când au protestat la Beiuş, Ştei şi Rieni – pe care scria “10 ani de promisiuni, 10 ani de minciuni”, “Bihorul este un judeţ tot în România!”, “Aţi distrus turismul şi economia zonei!”, “E79 – Drum veşnic în lucru. Vrem drum european, nu crater bihorean” – oamenii au aplaudat sosirea ministrului Dan Costescu, însoţit de directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor, însă l-au huiduit pe şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, cerându-i acestuia demisia prin mai multe scandări.

Încă de la sosire, organizatorul protestelor, Dan Popa, i-a înmânat ministrului, “în numele celor 100.000 de locuitori din zonă”, o petiţie cu peste 4.000 de semnături, prin care solicită luarea de măsuri urgente pentru ca DN 76 să fie modernizat, conform proiectului, de la Beiuş până la ieşirea din judeţul Bihor.

“Suntem frustraţi, obosiţi, dezamăgiţi din cauza acestei situaţii. Deşi acest drum este cel mai scurt de la Viena la Bucureşti, şi pentru modernizarea lui există fonduri europene nerambursabile, de aproape 12 ani este distrus. Nu se lucrează decât atunci când se anunţă vizite oficiale. De 6-7 ani în această zonă nu a mai venit niciun investitor, iar de plecat au plecat din cauza stării drumului. Cerem dreptul de a circula normal”, a spus Dan Popa.

Se pare că este „soarta” acestui Guvern să primească asemenea lucrări, din urmă, dar să le şi rezolve. DN 76 este un proiect care a fost început acum mai bine de 10 ani şi de aproape 2 ani nu s-a mai făcut nimic. Constructorul mi-a explicat că, dacă va avea front de lucru, va putea termina partea carosabilă până la sfârşitul anului. N-o spun ca pe o promisiune, ci ca pe o planificare a lor. Putem să ne manifestăm autoritatea şi să reziliem contractele, spunând la TV cât de eficienţi suntem. Dar, această măsură este ineficientă. Asta înseamnă reluarea termenelor cu încă doi ani. Nu ne dorim aşa ceva. Astfel, ne asumăm această muncă minut cu minut, zi de zi (… ), de a forţa constructorul să meargă în ritmul promis”, a spus Dan Costescu

Un comunicat al Ministerului Transporturilor arată că întârzierile acumulate până în prezent pe loturile aflate în execuţie pe DN76 au fost cauzate de slaba mobilizare a Antreprenorului, de problemele de proiectare, elaborarea într-un termen îndelungat a detaliilor de execuţie necesare executării lucrărilor în termenele prevăzute de Antreprenor prin Graficul de Execuţie, alocare bugetară insuficientă în perioada 2011-2013, condiţii meteo nefavorabile, dar și de obţinerea cu întârziere a Ordinului de Scoatere din fondul forestier cauzata de greutatile intampinate in revizuirea Acordului de Mediu. Partea bună este că, în prezent, mobilizarea Antreprenorilor este vizibilă, acest lucru reieşind din disponibilitatea numărului de muncitori angrenaţi pe aceste şantiere, precum şi de numărul de utilaje aflate pe acestea.

Lucrările de reabilitare ale drumului național DN 76, Deva – Oradea, au fost împărţite pe loturi, astfel:

  1. Şoimuș – Brad, km 0+000 – km 30+436, lot 1, lungime – 29,10 km:

 Contractul a fost semnat cu Asocierea Selina şi Doprastav în data de 17.10.2013. Valoarea contractului este de 105.143.769,69 lei, Ordinul de începere a fost emis în data de 12.11.2013. Stadiul fizic este de 60,15%.

2. Brad – Ionești, km 35+432 – km 55+425, Lotul 2, lungime – 19,993 km:

Contractul a fost semnat cu Antreprenor PORR Bau GmbH în data de 02.10.3013. Valoarea contractului este de 64.990.352,16 lei fără TVA.

Ordinul de începere a fost emis în data de 15.10.2013. Stadiul fizic  este de 95%.

3. Ionești – Vârfurile, km 55+425 – km 69+350, Lotul 3, lungime – 13,93 km:

Antreprenor Asocierea Construcciones Lujan SA/Viales y Obras Publicas SA, contract reziliat în data de 24.09.2015 din cauza neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de către Antreprenor.

4. Vârfurile – Ştei, km 69+350 – km 102+660, Lotul 4, lungime – 33,31 km:

Contractul a fost semnat cu SC Construct Mod SRL în data de 28.09.2009.

Valoarea contractului este de 172.389.214,68 lei fără TVA, din care 85% FEDR şi 15 % Gov. Ordinul de începere a fost emis în data de 03.01.2011.

Stadiul fizic este de 47,20%.

5. Ştei – Beiuş, km 102+660 – km 133+660, Lotul 5, lungime – 28 km:

Contractul a fost semnat cu Asocierea AZVI / AZCALE în data de 30.08.2012. Valoarea contractului este de 99.586.550,44 lei fără TVA.

Ordinul de începere a fost emis în data de 16.09.2013.Stadiul fizic 51,19%.

6. Beiuş – Oradea, km 133+660 – km 184+390, Lotul 6, lungime – 47,25 km:

Contractul semnat între CNADNR SA şi Asocierea SC CCCF DRUMURI ŞI PODURI TIMIŞOARA SRL/CO.GE.FA S.p.A/S.IM.CO SRL a fost reziliat în data de 25.05.2015 din cauza slabei mobilizări şi a situaţiei financiare precare a Antreprenorului, acesta neputând să susţină financiar execuţia lucrărilor.

Şeful CNADNR, Cătălin Homor, a afirmat, la rândul său, că nu a fost deloc mulţumit de ritmul lucrărilor, dar acestea s-ar îndrepta după ce pe sectorul Vârfuri-Ştei, de pildă, antreprenorul, Construct Mod, a primit “întăriri” de la Trameco Bihor.

“Evoluţia lucrurilor pe acest drum este în creştere. Nu suntem încă la maximum în ce priveşte mobilizarea constructorilor, probabil într-o lună, o lună şi jumătate, vom avea acest vârf maxim de mobilizare, astfel încât până la sfârşitul anului să repunem traficul în normal”, a spus Homor.

Acest lucru, a precizat şeful CNADNR, înseamnă că până în luna noiembrie să fie modernizat drumul şi aşternut un strat de asfalt tip binder pe partea carosabilă, urmând ca acostamentele şi celelalte elemente laterale să fie executate ulterior, până la finalizarea întregului proiect, conform variantei iniţiale pentru care s-au obţinut fondurile europene în 2013.

În acest scop, a încheiat Homor, CNADNR va detaşa pe şantier delegaţi care să urmărească permanent lucrările, aşa încât utilajele să nu “dispară” imediat cu plecarea oficialilor.

Comentarii

comentarii

0 comments