Circulația pe tronsonul demolat al al autostrăzii Orăștie-Sibiu ar putea fi reluată în toamnă, așa cum a fost anunțat, dar finalizarea tuturor lucrărilor la tronsonul 3 al autostrăzii s-ar putea întinde până în anul 2018, potrivit lui Cătălin Drulă, consilier al premierului pentru infrastructura de transport.

Finalizarea tuturor lucrărilor la tronsonul 3 al autostrăzii Orăștie Sibiu s-ar putea întinde până în anul 2018, fiind necesară o expertiză tehnică menită să evidențieze exact de ce este nevoie și un proiect corespunzător, dar, din toamnă, se va putea circula pe acest tronson, potrivit lui Cătălin Drulă, consilier al premierului și pentru infrastructura de transport.

“Am consultat experți și specialiști în legătură cu cauzele situației de acolo și cu gradul de siguranță în redeschiderea circulației. Părerea unanimă este că nu avem de a face cu alunecări de teren de profunzime, ci este vorba de probleme cauzate de nefinalizarea (sau executarea defectuoasă a) lucrărilor de drenare și preluare a apelor. Apa își face de cap și produce acele șiroiri, făgașe și alunecări de suprafață care arată spectaculos (în sensul rău) în poze. Pentru finalizarea tuturor lucrărilor este nevoie de o expertiză tehnică care să evidențieze exact de ce este nevoie și de un proiect corespunzător. Discutăm despre lucrări masive și despre un calendar de refacere a tuturor zonelor afectate care se întinde până în anul 2018 (luând în considerare și timpul necesar realizării expertizei și proiectului respectiv). De menționat că aceste lucrări sunt în vasta lor majoritate în afara părții carosabile. În acest timp, cei 22 km de autostradă ar sta nefolosiți și DN-ul paralel ar continua să facă victime”, a scris Drulă pe pagina sa de Facebook.

Potrivit acestuia, de la închiderea autostrăzii, în septembrie 2015, până în prezent, pe drumul paralel au avut loc 17 accidente grave, cu 7 morți și 37 de răniți (cifre preluate dintr-un articol publicat de Asociația Pro Infrastructură).

“E aproape o certitudine că aceste vieți nu s-ar fi pierdut dacă autostrada ar fi fost deschisă. Și nu mai vorbim aici de cozile care se formează la intrarea și ieșirea de pe autostradă. E imperativ, prin urmare, să se redeschidă traficul cât mai repede (în condiții de siguranță, firește)”, a mai scris consilierul de stat.

Potrivit acestuia, alternativa la așteptarea până în 2018, care este pusă în aplicare în acest moment, este “ca faimoasa groapă” (o zonă de 200 de metri unde corpul autostrăzii — care este foarte înalt, are 9 metri — a fost excavat complet) să fie refăcută pe baza unui proiect tehnic realizat de un reputat specialist. Proiectul tehnic tratează și problema drenării apelor și, de asemenea, oferă soluții pentru încă aproximativ 10 zone unde au apărut degradări mai mici ale autostrăzii.

“După această refacere, adică în această toamnă, autostrada poate fi redeschisă traficului și coșmarul DN-ului poate lua sfârșit. Repet, numai în cazul în care condițiile de siguranță sunt îndeplinite și specialiștii și experții consideră că este în regulă. Să-i lăsăm pe ei să vorbească și să-și facă treaba”, a subliniat Drulă.

Noul ministru al Transporturilor, Sorin Bușe, a vizitat la mijlocul lui iulie Lotul 3 al Autostrăzii Orăștie — Sibiu și a dat asigurări că termenul stabilit pentru reluarea circulației pe acest tronson se va menține, data avansată fiind luna septembrie 2016.

“Termenul pentru reconstrucția celor 200 de metri de pe Orăștie — Sibiu se menține. Se va face expertiza pe întreg lotul, iar dacă apar probleme le vom remedia pe parcurs, fără a afecta traficul. Apreciez că ați avut curajul să preluați voi (CNADNR — n. r.) lucrarea. Decizia aceasta trebuie respectată. Reparăm ce nu au făcut alții, din păcate, dar pe banii lor. Nu trebuie să existe nicio abatere de la termenul de finalizare înaintat și pentru cea mai mică întârziere vă rog să-mi prezentați soluțiile”, a declarat noul șef de la Transporturi.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor au fost promovate două faze de intervenție pentru refacerea corpului autostrăzii în urma Expertizei Tehnice și a Proiectului de Remediere. Faza I a constat în intervenția imediată asupra terenului de fundare al corpului autostrăzii și a cuprins organizarea de șantier, pregătirea terenului, achiziția de materiale, realizarea proiectului de fundare, în timp ce faza II reprezintă reconstrucția efectivă a sectorului, în baza proiectului inițial. Termenul pentru reluarea circulației pe acest tronson rămâne stabilit în luna septembrie 2016.

Este pentru prima dată când Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) execută lucrări în regie proprie. Lucrările de refacere aferente lotului 3 au început în luna aprilie 2016.

Valoarea contractelor este de 3,72 milioane de lei, fără TVA. Suma este asigurată din garanții de bună execuție a constructorului, care au fost executate de către CNADNR.

Compania a executat Garanția de Bună Execuție constituită de Salini Impregilo SpA, în valoare de circa 60,48 milioane de lei, sumă ce a fost încasată de companie de la banca emitentă în data de 28 aprilie 2016.

În data de 3 septembrie 2015, CNADNR a anunțat închiderea circulației rutiere pe Autostrada A1 Orăștie — Sibiu începând din 7 septembrie, la 10 luni de la inaugurarea acesteia, între Nod rutier Săliște (km 270+020) — Nod rutier Cunța (km 292+455), în vederea remedierii degradărilor constatate la km 275+650 al autostrăzii. CNADNR a impus constructorului autostrăzii Orăștie — Sibiu, Salini Impregilo, să refacă porțiunea de 200 — 300 de metri din corpul de autostradă unde au apărut degradările, prin demolare și reconstrucție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat.

Proiectul Autostrăzii Orăștie — Sibiu, ca parte a Rețelei de Transport Trans-Europene (TEN-T CORE), prevede construirea a 82,07 kilometri de autostradă care leagă cele două orașe. Comisia Europeană a decis, în septembrie 2011, finanțarea acestui proiect cu 510 milioane de euro din Fondul de Coeziune.

Autostrada a fost împărțită în 4 loturi de punere în aplicare. Loturile 1 și 2, având lungimea de circa 44 km, au fost deschise traficului în 2013. Loturile 3 și 4 au fost deschise traficului în 2014. În ceea ce privește Lotul 3 (Săliște — Cunța) de aproximativ 22 de kilometri, acesta face obiectul unei anchete penale după ce pe o porțiune din zona viaductului Aciliu au apărut fisuri adânci, care au pus în pericol siguranța traficului rutier.

Comentarii

comentarii

0 comments