Companiile mari care înregistrează venituri de peste un milion de euro vor avea cel mai mult de suferit de pe urma impozitului pe venit, iar aproape 60% dintre acestea sunt firme cu acţionariat străin, se arată într-o analiză realizată de Iancu Guda, preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR) şi lector la Institutul Bancar Român (IBR).

El a realizat un studiu de impact cu privire la introducerea impozitului pe venitul companiilor, măsură introdusă recent în programul de guvernare.

”Acest studiu de impact concluzionează faptul că, sub auspiciile actuale, aproape jumătate din firmele active în România sunt expuse unor impozite în creştere începând cu anul 2018, în timp ce 60% dintre acestea nu vor putea suporta povara fiscală suplimentară. Astfel, aproximativ una din trei companii care activează în România este expusă riscului de a intra în insolvenţă din cauza noilor măsuri fiscale privind impozitarea tuturor firmelor în funcţie de venit. Noile măsuri fiscale, aşa cum sunt prezentate în stadiul actual, par să trateze efectul şi mai puţin cauza. Personal, cred că ar fi mai indicată o intervenţie chirurgicală asupra cauzei, respectiv identificarea companiilor care reduc sau evită impozitarea profitului la nivelul real şi normalizarea acestuia, conform realităţii. Dacă nu se înţelege şi nu se rezolvă cauza, se va trata efectul într-un mod greşit”, a spus Guda.

Potrivit acestuia, mediul de afaceri care activează în România suferă de o boală foarte gravă, respectiv lipsa păturii de mijloc, din cauza polarizării excesive.

Studiul de impact prevede trei scenarii. În primul scenariu, dacă în locul impozitului actual pe profit s-ar introduce un impozit de 1% din cifra de afaceri, statul ar în casa la buget 11,93 miliarde lei, cu 6,1% sub suma încasată în sistemul actual (impozit pe profit și pe venitul microîntreprinderilor), de 12,7 miliarde lei. În acest caz, 26.000 de companii ar plăti un impozit mai mare, 133.000 de firme – un impozit inferior, în timp ce restul companiilor ar plăti același impozit precum cel din prezent. În scenariul în care firmele ar plăti 2% din cifra de afaceri, suma colectată de stat ar urca la 23,88 miliarde lei, cu 88% peste nivelul actual. În cazul acesta, 347.000 de companii, adică jumătate din total, ar plăti un impozit mai mare, 124.000 de firme – un impozit inferior, iar restul companiilor ar plăti același impozit. În al treilea scenariu, cu un impozit pe cifra de afaceri de 3% pentru firme în locul celui pe profit, statul ar încasa la buget 35,82 miliarde lei, cu 182% peste nivelul actual, iar 352.000 de companii ar plăti un impozit mai mare și 6.000 de firme – un impozit inferior. Ca principiu general, la o cotă de impozitare de 1%, sunt avantajate firmele cu o marjă bruta de profit de peste 6,25%; la cota de 2% au de câștigat firmele cu marje peste 12,5%, iar la cota de 3% sunt avantajate doar firmele cu marje de profit de peste 18,75%. Firmele cu pierderi plătesc mai mult în orice scenariu.

”Cele mai mari 1% dintre companii generează două treimi din veniturile întregului mediu de afaceri şi prezintă o sarcină fiscală mai mică decât restul companiilor mici. În acest context, prin înlocuirea profitului brut cu cifra de afaceri ca bază impozabilă, noul guvern doreşte, conform declaraţiilor oficiale, să combată practica multinaţionalelor de optimizare fiscală şi diminuare a impozitelor plătite. Personal, confirm afecţiunea de polarizare a mediului de afaceri şi faptul că firmele mari înregistrează o sarcina fiscală inferioară celor mici, dar nu cred că un tratament în masă este cea mai fericită soluţie, din cauza efectelor colaterale generalizate asupra tuturor companiilor care activează în România”, a explicat preşedintele AAFBR.

Conform studiului, impactul diferă semnificativ de la un sector la altul, în funcţie de două variabile importante, respectiv nivelul veniturilor (rulajele) şi al profiturilor obţinute.

”Astfel, sectorul distribuţiei şi al vânzărilor cu amănuntul înregistrează tradiţional rulaje mari, cuplate cu margini de profit mai scăzute. În acest context, aceste sectoare sunt cel mai afectate de noile măsuri, povara fiscală în măsura în care noile norme vor fi aplicate ajungând de aproape trei ori mai mare decât cea actuală. În general, cel mai puţin afectate sectoare sunt cele de prestare ale serviciilor, intermedieri sau producţie, unde nivelul veniturilor este mai mic, în timp ce marginile de profitabilitate sunt mai mari. Doar două sectoare vor înregistra un nivel mediu al impozitării inferior celui actual, respectiv sănătatea şi asistenţa socială (-6%) şi tranzacţiile imobiliare (-27%)”, spune analiza.

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.