Federaţia Sindicatelor din Educaţie (FSE) ‘Spiru Haret” atrage atenţia, într-o scrisoare deschisă adresată clasei politice din România, că şcoala românească este “bombardată în mod haotic” de măsuri manageriale, financiare, fiscale şi de personal cu efecte dezastruoase asupra întregii societăţi.

“Membrii noştri de sindicat, alături de elevi şi părinţi – adică exact cei care resimt în mod direct şi constant consecinţele deciziilor guvernamentale privind sistemul public de educaţie – vă atrag atenţia că ceea ce numiţi viziune educaţională nu este decât o politică bazată pe sărăcie. De mult timp, dincolo de declaraţiile politice triumfaliste, dar goale de conţinut, criteriul principal al managementului educaţional nu mai este pregătirea eficientă a elevilor pentru exigenţele unei societăţi viitoare sănătoase! În momentul în care, ierarhic – de la Ministerul Educaţiei la inspectorate şcolare, de la inspectorate la unităţi de învăţământ – singura impunere este ‘încadrarea în costurile standard şi în numărul de posturi aprobat’, nu mai putem vorbi de un sistem de învăţământ normal”, notează organizaţia sindicală, în documentul publicat joi.

Potrivit FSE “Spiru Haret”, costul standard pentru fiecare preşcolar/elev neacoperitor şi trecerea plăţii salariilor personalului din învăţământ din sarcina autorităţilor locale în sarcina Ministerului Educaţiei Naţionale, fără o pregătire temeinică, au generat probleme majore în sistem.

“(…) se comasează unităţi de învăţământ, în special în mediul rural, exclusiv din motive financiare, fără să vă întrebaţi ce se va întâmpla cu elevii din zonele respective sau cu forţa de muncă înalt calificată pe care o disponibilizaţi! Este aberant să credeţi că un părinte îşi va trimite zilnic copilul la grădiniţă sau la şcoală la o distanţă de 10 – 15 km depărtare! Nu faceţi decât să creşteţi rata abandonului şcolar şi, în consecinţă, a nivelului de analfabetism! Exact acest lucru se întâmplă, în prezent, în mai multe judeţe: Hunedoara, Timiş, Caraş-Severin etc. Probabil că veţi găsi un articol de lege care vă justifică aceste comasări, dar ele tot abuzive rămân! În numele respectării costului standard, sacrificaţi colegiile naţionale şi unităţile de învăţământ vocaţional, inclusiv resursa umană înalt calificată, boicotând performanţa. În unităţile de învăţământ vor funcţiona clase în regim simultan cu elevi cu cerinţe educaţionale speciale (vezi situaţia din Anina), fără să ţineţi cont de interesul major al beneficiarilor”, susţin reprezentanţii sindicali.

FSE “Spiru Haret” atenţionează faptul că învăţământul tehnic şi profesional din România se degradează, afectând în mod direct economia şi piaţa muncii.

“Închideţi unităţile de învăţământ special fără să vă gândiţi la efecte (…) În orice manual de management se argumentează că procesul de restructurare al unui sistem trebuie însoţit de evaluări ale efectelor pe termen scurt, mediu şi lung, precum şi de măsuri care să minimizeze consecinţele negative. Ori, restructurarea reţelei şcolare, aşa cum se face în prezent, este doar o decizie iresponsabilă, făcută exclusiv din considerente financiare. De fapt, gestionaţi doar sărăcia sistemului, nefăcând nimic, la nivel naţional, pentru depăşirea ei. Da, educaţia costă! Dar ţara şi generaţiile viitoare vor resimţi cât costă lipsa ei! Însă, se pare că pe dumneavoastră, politicienii, nu vă interesează cu adevărat această realitate. Nu vă interesează decât să creaţi mecanisme de constrângere (mergând până la ameninţarea cu demiterea) pentru a menţine aparenţa atât a unei funcţionalitţi normale, cât şi a unei aşa-zise reforme într-un sistem de învăţământ care se confruntă cu probleme structurale”, se menţionează în scrisoarea deschisă adresată clasei politice din România.

În viziunea organizaţiei sindicale, “este suficient să constatăm modul greoi în care se lucrează cu Ministerul Educaţiei sau disfuncţionalităţile existente între diferite structuri ale ministerului”.

“Legislaţia privind sistemul educaţional public are, în totalitatea ei, carenţe pe care nicio guvernare nu a reuşit să le elimine. Se dau legi incomplete, apar acte normative contradictorii, apar regulamente de aplicare a acestora, care, însă, se dovedesc imposibil de aplicat; amendăm o aberaţie legislativă printr-o alta, la fel de aberantă, iar rezultatul este un sistem haotic, fără predictibilitate, din ce în ce mai aproape de colaps, în care noi, cadrele didactice, elevii şi părinţii trebuie să funcţionăm (…) de fiecare dată, tot ceea ce a însemnat ‘reformă a învăţământului’, în ultimii 28 de ani, nu a reprezentat decât un început de schimbare, niciodată încadrată într-o viziune de ansamblu, niciodată finalizată şi niciodată evaluată! În numele generaţiilor de copii şi tineri care ar trebui să beneficieze de un sistem educaţional normal (…), în numele părinţilor care îşi doresc copii capabili să facă faţă provocărilor profesionale generate de o societate în continuă schimbare, în numele cadrelor didactice care vor să-şi practice profesia în condiţii de normalitate într-un sistem cu adevărat funcţional şi de calitate: stopaţi comasările şi desfiinţările de şcoli, clase şi grupe şi, implicit, disponibilizările de personal, faceţi ceea ce este cu adevărat necesar pentru ca sistemul educaţional să funcţioneze şi să permită performanţe, altfel ne condamnaţi, ca societate, pentru următoarea jumătate de secol, asiguraţi finanţarea sistemului de învăţământ conform prevederilor Legii Educaţiei”, atrage atenţia FSE “Spiru Haret”

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.