După recentul scandal al manualelor școlare pline de greșeli – scandal care este departe de final – iată că o altă ”bombă” stă să explodeze în educația românească. Cu doar câteva zile înainte de primul sunet al clopoțelului, Ministerul Educației Naționale (M.E.N.) a emis o ordonanță privind modificarea şi completarea Legii educației naționale, act normativ care prevede că ”în învăţământul primar, la clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, orele de Limba şi literatura română prevăzute în planurile de învăţământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate”.

Practic, învățătorii din școlile cu predare în limbile minorităților naționale nu mai au voie să predea materia ”Limba și literatura română”, deși sunt abilitați să o facă, iar în locul lor vor preda disciplina respectivă doar profesori de limba română care, însă, nu au specializările psiho-pedagogice și nici competențele metodice necesare pentru lucrul cu copiii din ciclul primar. Situația este cu atât mai bizară și discriminatorie cu cât modificarea nu îi afectează și pe învățătorii din școlile cu predare în limbă română, unde ei vor putea preda în continuare disciplina ”Limba și literatura română”.

Consecința imediată a deciziei este că învățătorii afectați vor pierde câteva sute de lei din salariul lunar, bani aferenți orelor respective, iar elevii din ciclul primar vor trebui să se obișnuiască cu un stil de predare al unor profesori care nu au pregătirea psiho-pedagogică necesară pentru această categorie de elevi.

Grevă japoneză la ”Nikolaus Lenau” în Timișoara

 

Profesorii din învățământul primar de la Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau” (german) din Timişoara au luat atitudine și, fiind în asentimentul colegilor din ţară care predau la secţia germană în ciclul primar, au decis să trimită o adresă tuturor factorilor de decizie, solicitând anularea modificărilor legislative și atrăgând atenția asupra neconstituționalității și caracterului discriminatoriu al acestora. Mai mult, colectivul de 31 de profesori din învățământul primar al acestui liceu de elită al Timișoarei au decis să declanșeze greva japoneză chiar în ziua deschiderii noului an școlar.

Astăzi pe paginile de socializare ale mai multor cadre didactice de la acest liceu a apărut următorul mesaj inițiat de către profesorul Astrid Gavriliu:

”Protestăm împotriva ordonanţei care ne interzice să mai predăm disciplina Limba română la clasele pregătitoare şi I – IV, pe motivul că n-am fi calificaţi (fals) şi pentru că nu avem rezultate satisfăcătoare la această disciplină la examene sau teste naţionale (de asemenea fals). Efectele acestei ordonanţe intră în contradicţie cu predarea integrată şi pun în pericol confortul şcolarilor mici printr-o expunere nejustificată la persoane de referinţă fără calificare şi experienţă în predarea citit – scrisului prin metode specifice perioadei preşcolare (clasa pregătitoare) şi şcolare mici (7 – 11 ani).
luni, 10.09 – grevă japoneză;
marţi, 11.09 – boicotarea ordonanţei cu părinţii elevilor care ne susţin.” 

(preluare pagina Facebook Astrid Gavriliu )

Gabriela Sorca, profesor în învățământul primar la Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau” ne-a precizat că atât dânsa cât și colegii se consideră discriminați de această Ordonanță. Totodată, profesorii timișoreni susțin că este ilegal și neconstituțional art. 1 pct. 17 din Ordonanța Nr. 9 deoarece se încalcă drepturi prevăzute în Legea educaţiei, respectiv dreptul de a preda materiile din planul–cadru, materii pentru care sunt calificaţi şi pregătiţi din punct de vedere ştiinţific şi metodic.

Gabriela Sorca

”Suntem discriminați în comparaţie cu colegii noştri de la secţia română unde învăţătorul clasei/ profesorul pentru învăţământ primar predă orele de Limba şi literatura română la clasa sa, noi având aceleaşi studii şi având aceeaşi calificare. Majoritatea cadrelor didactice din unitatea noastră au absolvit PIPP, având la baza Liceul pedagogic sau Şcoala postliceală pedagogică sau au absolvit alte facultăţi de specialitate didactică (germană-engleză, biologie, matematică, geografie, psihologie), deoarece erau deja învăţători calificaţi şi conform art. 248 (4) puteau fi încadraţi ca profesori în învăţământul primar.”

Gabriela Sorca spune că s-a constituit un grup de acțiune care va decide în zilele ce vor urma cum anume va continua acest demers care va începe cu greva japoneză din prima zi de școală. Ea susține că profesorii timișoreni și alți colegi din țară sunt dispuși să lupte pentru drepturile elevilor lor la o educație de calitate, drept grav afectat de astfel de măsuri.

”Modificarea articolului menționat este un demers ce intră în contradicție cu buna desfășurare a cursurilor. Copilul de şcoală primară are nevoie de “a fi format”, nu doar “informat”, are nevoie de stabilitate şi încredere în învăţătorul clasei, programul nostru zilnic fiind perturbat şi de faptul că predarea integrată de la clasele pregătitoare, I și a II-a nu se mai poate realiza în condiţii optime. Pe lângă un orar care nu va putea fi conceput spre binele elevilor unde sunt mai multe clase paralele, cu 9 ore în orar (2 engleză, 2 sport, 4 limba română, 1 religie) pe care nu le predă învăţătorul şi predarea interdisciplinară şi confortul psihic al copilului de vârstă şcolară mică vor avea de suferit”, a conchis Gabriela Sorca, în exclusivitate pentru stiridinvest.ro.

Profesorii din învățământul primar de la Cluj se declară șocați și jigniți

 

Și profesorii din învățământul primar de la Colegiul Unitarian ”János Zsigmond”  din Cluj Napoca se declară șocați și chiar jigniți de această decizie luată de către minister peste noapte și fără consultarea nimănui.

Levente Palfi

Levente Palfi, profesor în învățământul primar la acest colegiu clujean, spune că  se simte jignit de decizia luată peste noapte. Mai mult, profesorul clujean este uimit că nimeni nu a stat să se gândească la impactul acestei măsuri asupra elevilor. Profesorul spune că inspectoratele ar fi trebuit să organizeze concursuri și ședințe pentru repartizarea profesorilor pe posturile nou apărute, dar, cel puțin în cazul colegiului ”János Zsigmond”, nu s-a prezentat niciun profesor. Ba mai mult, în județul Cluj se pare că li s-a propus învățătorilor metodiști de la linia maghiară să conceapă și să susțină un curs de două zile pentru formarea profesorilor de limba română în vederea predării la ciclul primar pentru minorități. Această cerință este aberantă din cel puțin doua motive: e absurd să ceri cuiva caruia tocmai i s-au retras competențele să formeze pe altcineva exact pe acele competențe, fiind totodată aproape imposibil să formezi competențe după doar două zile de cursuri.

”În primul rand, la începutul clasei pregătitoare, marea majoritate a copiilor maghiari nu vorbesc limba română pentru că provin din familii și din comunități maghiare (un lucru normal pentru că, efectiv, nu au unde să învețe limba română), deci comunicarea cu profesorul de limba română va fi extrem de dificilă. Or, se știe, atât conexiunea cu profesorul, cât și impresia pe care și-o formează despre o disciplină au un impact foarte mare asupra motivației pentru învațare a elevilor. Prin urmare, dacă de la început acestea sunt deficitare, există multe șanse ca – pe parcurs – elevii să-și piardă interesul pentru această disciplină, dar și să aibă unele probleme emoționale cauzate de eventuala lipsă de performanță”, a declarat Levente Palfi în exclusivitate pentru stiridinvest.ro

Levente Palfi susține că este necesară abrogarea imediată a acestei Ordonanțe, analizarea atentă a oportunității unei astfel de decizii și apoi consultarea tuturor factorilor implicați. Palfi afirmă că situația este cu atât mai absurdă cu cât autorii manualelor de limba română pentru secția maghiară sunt învățători maghiari.

Stau și mă întreb, oare problema principală e la nivelul cadrelor didactice sau la nivelul elevilor asupra cărora ar trebui să ne concentram atenția? Dacă vorbim de elevi care nu au rezultate (aceasta fiind justificarea MEN pentru adoptarea acestei Ordonanțe), atunci ar trebui să fim atenți la faptul că –  în urmă cu șase ani – s-a schimbat programa de predare a limbii române pentru minorități, ea predându-se acum ca limba nematernă și nu ca limbă maternă sau străină. În urma acestei schimbări rezultatele la Testările Naționale la clasele a II-a și a IV-a au fost bune și foarte bune. Primul ciclu de elevi care a avut parte de această schimbare este acum în clasa a VI-a, deci ar mai trebui așteptat cel puțin doi ani pentru a vedea rezultatele acestor schimbări (la evaluările de clasa a VIII-a), a mai spus Levente Palfi.

La rândul său, vicepreședintele Asociației Pedagogilor Maghiari din RomâniaErzsébet Virág, susține că această ordonanță este negândită, neprofesională și fără temei legal. Și parlamentarii UDMR care fac parte din comisiile de învățământ ale Legislativului se declară neplăcut surprinși de această decizie luată de către partenerii lor de guvernare, decizie în legătură cu care – spun ei – nu au fost nici consultați și nici măcar informați. Deputatul UDMR Tivadar Magyari, speră ca o astfel de decizie să fie până la urmă amânată, întrucât este greu de aplicat imediat, normele didactice fiind deja stabilite înainte de emiterea acestui act normativ. Cu toate acestea, inspectoratele școlare au dat deja sarcini clare tuturor școlilor pentru aplicarea imediată a prevederilor Ordonanței. 

Marilen Pirtea

Marilen Pirtea, rector al Univerității de Vest Timișoara (UVT) dar și vicepresedinte al Camerei Deputatilor (PNL) spune referitor la această situație că: „este o mare nedreptate făcută învățătorilor, cărora li se restrânge dreptul la muncă, dar și copiilor din clasele I-IV cu predare în limbile minorităților, asupra carora se vor rasfrange efectele negative ale noii prevederi. Intrată în vigoare cu doar 10 zile înainte de începerea anului școlar, prevederea va genera dificultăți majore în asigurarea de personal potrivit predării la clasele primare. Este o măsura abuzivă și nu va conduce la o creștere a calității actului educațional, ci va crea turbulente în procesul de predare-învățare, cu un disconfort important în rândul elevilor. Solicit Guvernului remedierea fără întârziere a situației. În plus, consider că sunt necesare scuze publice față de toți învățătorii afectați de noua prevedere”.

Am solicitat și Ministerului Educației Naționale un punct de vedere referitor la aceste modificări, însă până la ora publicării acestui material nu am primit niciun răspuns.

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.