Ministrul Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, a declarat, luni, referindu-se la greva japoneză care se desfăşoară în mai multe şcoli cu predare în limba minorităţilor, că articolul contestat din Ordonanţa 9/2018 a fost adoptat în urma numeroaselor solicitări pe care le-a primit, inclusiv de la comisarul European pentru Educaţie, Tibor Navracsics.

Aflat la Sândominic, în judeţul Harghita, unde s-a desfăşurat o astfel de acţiune de protest, ministrul a explicat că, în şcolile cu predare în limba minorităţilor, limba română va fi predată la clasele primare de profesori de specialitate pentru a-i ajuta pe copii să îşi însuşească mai bine limba statului.

“Articolul respectiv a fost introdus, practic, după multiple solicitări ale ambasadorilor, ale miniştrilor Educaţiei, ale comisarului european Navracsic, pentru Educaţie, ale Înaltului Comisar pentru minorităţi, care mi-au solicitat în repetate rânduri să iau măsuri pentru ca elevii care învaţă în limbile minorităţilor să înveţe mai bine limba statului. Ştim cu toţii că, nu de mult timp, chiar preşedintele CJ Harghita a emis un comunicat în care ne-a transmis că a depus o plângere la CNCD pentru că Ministerul nu face nimic pentru ca elevii respectivi să înveţe mai bine limba română. Şi iată că ne-am străduit, în urma acestor demersuri multiple, să asigurăm şi manuale mult mai multe, cu mult mai multe decât în oricare alt an şi vom continua să asigurăm manuale, cu siguranţă împreună vom lucra şi la programă şi vom îmbunătăţi în timp şi manualele”, a spus Valentin Popa.

El a punctat că, din punct de vedere al resursei umane, acest articol din ordonanţa Guvernului nu diminuează numărul de personal şi nu afectează normele didactice, iar învăţătorii nu sunt eliminaţi din procesul de predare al limbii române, însă au prioritate specialiştii.

“Din punctul de vedere al resursei umane, a apărut acest articol care nu diminuează numărul de personal, nu afectează deloc normele didactice ale învăţătorilor, pentru că aceste ore erau plătite în regim de plata cu ora, aşa cum se plătesc, în general, orele în regim de plata cu ora, ordonatorul principal trebuie să asigure oameni calificaţi pentru ele şi practic, în momentul de faţă, nu sunt eliminaţi învăţătorii, doar ordinea de prioritate în care se atribuie aceste ore este schimbată. Nu mai este un monopol al învăţătorilor, ci prima prioritate o au specialiştii de limbă română. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu educaţia fizică şi cu orele de religie şi cu orele de limbi străine care, spre deosebire de aceste ore, au fost scoase şi deci sarcina didactică a învăţătorilor a fost diminuată, au fost scoase aceste ore din sarcina lor didactică şi făcute de specialişti. Nici atunci nu am avut din prima zi specialiştii respectivi, nu-i avem nici acum, pentru toate clasele şi pentru toate orele, dar, în timp, lucrăm”, a declarat ministrul Educaţiei la Şcoala Gimnazială “Marton Aron” din Sândominic.

Prezent la deschiderea anului şcolar la unitatea de învăţământ din Sândominic, deputatul UDMR Korodi Attila a purtat o panglică albă în piept, în semn de sprijin pentru cadrele didactice ale şcolii, care au purtat baderole albe pe braţe.

“Din păcate, chiar dacă aceşti profesori sunt binevoitori şi doresc ca elevii să aibă succes, ei nu însuşesc la universitate, facultate, metodologia de a le preda copiilor mici. Aceasta este însuşită de învăţători/ învăţătoare, care fac facultate conform reformei şcolare şi ei dau examene şi la gradul II cum se predă, cum se utilizează curricula nouă pentru predarea limbii române pentru copiii mici. Ceea ce spunem noi – şi sunt convins că se va găsi o soluţie, pentru că trebuie să se găsească, este vorba despre binele României şi a copiilor, ca să ne întoarcem la metodologia corecta, aceea ca învăţătorii, învăţătoarele care ştiu să lucreze cu copiii mici şi ştiu să predea foarte bine limba română să persevereze şi să continue activitatea aceasta în şcolile noastre”, a spus Korodi Attila.

Acesta a punctat faptul că în Harghita ar trebui să fie angajaţi 200 de profesori de limbă română care să le predea copiiilor maghiari din ciclul primar şi a atras atenţia că se va ajunge ca “oameni care nu au această profesie să predea limba română în locul învăţătorilor şi învăţătoarele care au fost pregătiţi pentru asta”.

Ministrul Educaţiei, Valentin Popa, a participat, luni, la ceremonia de deschidere a anului şcolar la Colegiul Naţional “Octavian Goga” din Miercurea Ciuc şi la Şcoala Gimnazială “Marton Aron” din comuna Sândominic.

O altă şcoală cu predare în limba maghiară din Harghita care se află în grevă japoneză este Şcoala Generală “Jozsef Attila”, din Miercurea Ciuc, unde cadrele didactice s-au prezentat la cursuri în prima zi cu banderole albe de braţ, în semn de protest faţă de excluderea învăţătorilor din procesul de predare a limbii române.

Sursa: Agerpres

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.