Subiectul taxelor şi impozitelor ţine prima pagină a presei româneşti de săptămâni bune, iar cetăţenii au fost extrem de interesaţi să ştie când pot începe să îşi plătească „dările” şi, mai ales, în ce cuantum. În municipiul Deva, Consiliul local şi Primăria au decis să nu majoreze aceste taxe, ba mai mult s-a votat reducerea câtorva dintre ele.

Primarul municipiului Deva, domnul Petru Mărginean, a avut amabilitatea de a ne acorda un interviu pe această temă.

–      Domnule primar, aţi susţinut încă de anul trecut că municipalitatea deveană nu doreşte majorarea taxelor şi impozitelor locale, declarând public că sunteţi adeptul menţinerii sau chiar a reducerii acestora.

–       Da, aveţi dreptate, am declarat în mai multe rânduri că nu susţinem soluţia majorării taxelor, ba chiar am spus că analizăm posibilitatea de a reduce cuantumul unora dintre ele; desigur, în condiţiile în care suntem nevoiţi să respectăm legislaţia şi hotărârile Guvernului din acest domeniu.

–       Cum aţi reuşit reducerea acestor taxe şi care sunt ele?

–       Relativ simplu. În urmă cu 3 ani administraţia din Deva decidea majorarea taxelor locale cu marja maximă admisă, adică 20%. Acest cuantum al taxelor s-a menţinut şi în anii care au urmat, 2011 şi 2012.  Am decis acum să renunţăm la cele 20 de procente, astfel încât chiar şi după indexarea de 16 procente decisă de Guvern, devenii să beneficieze de menţinerea sau chiar scăderea unora dintre ele. Spre exemplu, cu aproximativ 4 procente scad impozitele pe clădiri în cazul persoanelor fizice. Mai sunt şi alte reduceri, cum ar fi taxa pentru eliberarea anuală a autorizaţiei pentru activităţile de alimentaţie publică sau taxa pentru amplasarea teraselor sezoniere care sunt şi ele mai mici. Ceea ce vreau, pe de altă parte, să reţineţi este că în totalul bugetului municipiului, cuantumul taxelor şi impozitelor locale nu depăşeşte 16 procente. Prin urmare, este greşit să ne concentrăm pe majorari de taxe şi să împovărăm contribuabilul, când sunt alte metode de a atrage fonduri.

–       Şi, totuşi, de unde veţi avea bani pentru toate proiectele pe care le veţi derula?

–       În primul rând cred că este nevoie de o prioritizare a investiţiilor. Nu ne putem permite să aruncăm cu banii – şi aşa puţini – pe investiţii care nu aduc oraşului şi, mai ales cetăţenilor, beneficii reale. Am demonstrat încă de anul trecut că suntem foarte hotărâţi să renunţăm la contractele păguboase ale vechii administraţii, să fim mai atenţi cu cheltuirea banului public şi asta vom face şi în 2013. Este în primul rând o dovadă de respect faţă de cetăţean. Bugetul trebuie gestionat mai eficient, iar devenii nu trebuie să fie împovăraţi suplimentar. Din punctul meu de vedere, este prioritar ca în Deva să atragem noi investitori care, pe lângă faptul că vor crea locuri de muncă, vor aduce şi acel plus la bugetul local prin plata impozitelor pe salarii. Nu cred că este o soluţie să iei tot mai mult de la puţini, ci exact invers, sa iei puţin dar de la cât mai mulţi. Şi, mai este un aspect: fondurile europene.

–       Exact, era următoarea întrebare pe care doream să o adresez. Aveţi şi aici o strategie clară?

–       Sigur că da. Atragerea de fonduri europene, prin proiecte care să acopere unele dintre nevoile municipiului, este cu adevărat o soluţie pe care vom merge în acest an şi în cei care vor veni. Ca prioritate pentru acest an este elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, plan care va fi baza de la care vom pleca cu toate celelalte proiecte de investiţii ulterioare. Acesta va statua cu precizie care sunt priorităţile investiţionale, nu cele pe care le doreşte primarul Mărginean sau mai ştiu eu care personalitate vremelnic aflată la conducere, ci priorităţile cetăţenilor, priorităţile comunităţii. Totul se va face transparent şi cu profesionalism, iar ceea ce vă pot asigura este că va fi mult de lucru pentru colegii noştri de la departamentul de programe europene.

–       Domnule primar, vă mulţumim şi vă dorim succes. 

℗ – Advertorial

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.