Acasă AGRICULTURA & AGRIBUSINESS Creşterea porcilor, o afacere aflată la intersecţia dintre preţul cărnii şi cel...

Creşterea porcilor, o afacere aflată la intersecţia dintre preţul cărnii şi cel al cerealelor

Crescătorii de porcine sunt deja obişnuiţi cu mişcarea oscilatorie şi sinusoidală a preţului la livrare,sus-jos,sus-jos,  urmând în general  nivelul recoltelor.

Un an bun înseamnă mai multe cereale,la un preţ de piaţă accesibil,mai mulţi porci crescuţi,iar preţul de valorificare a porcilor o ia puţintel în jos.Din contră,în anii cu recolte dijmuite de vremea rea,apare  şi reversul,crescătorii reduc din efective,cererea creşte şi preţul de asemenea. Funcţioneză ca în orice sector economic legea cererii şi ofertei. Asta la preţul în viu.La carne de porc şi produsele din carne,lucrurile stau puţin diferit,existând în plus influenţe generate şi de piaţa externă,puterea de cumpărare,politicile de dumping.

În prezent  se constată mai puţine presiuni externe pentru crescătorul român.Faţă de ultimii ani nu mai există pe piaţa europeană efective de milioane de capete trimise la sacrificare la preţuri ce sfidează orice concurenţă,preţul la carcasa de porc a crescut an de an,au apărut şi pentru România în sfârşit oportunităţi de export.

Analizând toate aceste aspecte,specialişti în domeniu precum şi mari crescători de porcine din ţara noastră acreditează ideea relansării acestei afaceri cu şanse de reuşită.Asta şi dacă se ia în calcul reducerea numărului de ferme şi a numărului de porci în unele ţări europene,faptul că în prezent piaţa internaţională pentru porumb şi proteice este atractivă,forţa de muncă din vest este îmbătrânită şi nu prea vine nimic din urmă.

Dar atenţie ! În acelaşi timp nu trebuie uitat faptul că unii dintre marii producători de carne de porc sau purcei,cum sunt Danemarca sau Olanda adoptă politici speciale în favoarea crescătorilor de porcine.De aceea orice afacere în acest domeniu se recomandă a fi supervizată de specialişti cu experienţă.Cu atât mai mult, cu cât în prezent România nu este capabilă să îşi asigure necesarul de purcei pentru îngrăşat din surse proprii.

Vestul României,în aria celor 5 judeţe cuprinde efective semnificative de porcine:Alba- 50.014 capete,Arad- 202.185 capete,Caraş-Severin -51.088 capete,Hunedoara -54.666 capete,Timiş -448.509 capete(date DSVSA).Cu un efectiv mediu staţionar de circa un milion de porcine,zona de vest este un vector important pe piaţa de profil,dar şi o zonă de oportunitate  a afacerilor în domeniu.Ponderea cea mai însemnată o deţin desigur judeţele Timiş şi Arad.

Preţurile la carnea de porc retail,la noi şi în ţările învecinate se află la un nivel apropiat,19-22-24 lei/kg,cu excepţia Bulgariei unde se înregistrează un nivel mai scăzut, 15-20 lei/kg.Asemănător stau lucrurile şi la piaţa de gros a cerealelor.Preţurile medii de vânzare din ţările vecine sunt asemănătoare cu cele din România:grâu- 1,1 lei/kg,porumb 1,1 lei/kg,orz 1,1 lei/kg,soia 1,9 lei/kg.Desigur preţurile  în târguri şi oboare, la nivel de vânzare en detail pot fi mai mari cu 30-40%.

Anual,la sfârşitul iernii şi începutul primăverii apare o creştere de preţ la cereale,în special la grâu şi porumb,urmând ca apoi   acest puseu ascendent să se calmeze şi piaţa  să se stabilizeze odată cu evaluarea noii recolte.

Toate aceste principale aspecte trebuie luate în calcul când vorbim de o afacere în domeniul creşterii porcilor.Un alt aspect important este apariţia şi afirmarea pe piaţă a crescătorilor mijlocii,a acelor fermieri care au marje mai mari de reglare şi repliere la semnalele de piaţă decât marile ferme.Aici funcţioneză un set de reguli puţin mai nuanţat decât la marii crescători.Orientarea unui segment tot mai mare de cumpărători spre produsele tradiţionale şi de fermă oferă o oportunitate de progres şi pentru fermele mici şi mijlocii care pot scăpa de presiunea de holding a marilor producători.

Analizând toţi aceşti factori ne putem întreba pe bună dreptate daca anul 2013 va fi unul bun pentru afacerile crescătorilor de porci?Este posibil desigur,asta şi în măsura în care se urmăresc parametri precum: eficientizarea activităţii, prin asigurarea unui flux tehnologic optim,reglementarea strategiilor de creştere funcţie de prognoze,optimizarea costurilor,estimarea corelaţiei corecte cost producţie-preţ vânzare,evaluarea corectă a pieţelor.

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

- Advertisment -

Most Popular

Pariurile sportive – fenomen de masă și veritabilă industrie accesorie sportului

Sportul continuă să suscite un interes major pentru foarte mulți oameni, atât ca formă de divertisment, prin urmărirea evenimentelor preferate, cât și...

TOP 5 trucuri prin care îți poți îmbunătăți procesul de producție

Procesele de producție simplificate sunt vitale pentru succesul companiilor producătoare. Cu toate acestea, există încă mult spațiu de îmbunătățire în cadrul multor...

Află topul celor 4 calități care îți garantează succesul în viață

Succesul în viață presupune, pe scurt, să te simți împlinită cu situația pe care o ai, independența financiară fiind unul dintre principalele...

Cadourile devin plictisitoare? Iată 4 idei de cadouri de care soțul tău chiar se va bucura

Adesea, atunci când vine vorba de cadouri, este destul de simplu să alegi cadouri pentru femei, dar opțiunile sunt limitate în ceea...

Recent Comments

Adrian Negrila on EXPONATUL LUNII IULIE LA MCDR
Gaina Constantin on EXPONATUL LUNII IULIE LA MCDR
ce e prostia Regiunea Timis-Hateg? on Regiunea Vest? Poate Timiș-Hațeg
anonimul on Mircea-Molot
un cetatean responsabil on Controale sanitare în şcoli
un cetatean responsabil on Mostră de necivilizație la Banpotoc

Comentarii

comentarii

%d blogeri au apreciat: