Acasă CULTURĂ, ARTĂ & MEDIA Traseul mocăniţei şi furnalul de la Govâjdie, ecologizate de „Ziua Mocăniţei”

Traseul mocăniţei şi furnalul de la Govâjdie, ecologizate de „Ziua Mocăniţei”

mocanita hunedoaraAsociaţia DAO Hunedoara continuă seria acţiunilor dedicate punerii în valoare a monumentelor istorice din municipiul de pe Cerna. Atenţia voluntarilor va fi îndreptată sâmbătă spre terasamentul fostei linii de transport pe care circula mocăniţa.

“Ne propunem să aducem din nou în discuţie proiectul refacerii liniei înguste Hunedoara-Govâjdie şi să aducem un aport pentru demararea proiectului de către autorităţile locale. În urma acţiunilor noastre similare a fost ecologizată cea mai mare parte din traseu (aproape 10 km) astfel că în momentul de faţă a mai rămas circa un kilometru de cale ferată năpădit de vegetaţie”, a declarat preşedintele Asociaţiei DAO Hunedoara, Bogdan Leucuţa.

El a menţionat că, după finalizarea operaţiunilor de ecologizare, Asociaţia DAO va realiza un studiu amănunţit referitor la modul în care poate fi refăcut acest traseu, în scop turistic. Studiul va include şi o estimare a costurilor, urmând ca proiectul să fie depus la Agenţia de Dezvoltare Regională pentru accesarea unor fonduri europene.

Acţiunea Asociaţiei DAO Hunedoara se intitulează “Ziua Mocăniţei” şi se află la cea de-a treia ediţie. Voluntarii se vor strânge sâmbătă, 20 aprilie, la ora 10.00, în curtea exterioară a Castelului Corvinilor, după care vor pleca spre terasamentul mocăniţei, aflat la câteva sute de metri distanţă de monumentul istoric.

Puţină istorie

Traseul mocăniţei de la Hunedoara a fost construit în perioada anilor 1866-1872 pentru a reduce costurile de transport ale minereului de fier de la mina Ghelari până la furnalul din Govâjdie. Vagoneţii cu care se transporta minereul de fier erau construiţi din lemn şi erau traşi de cai.

După dezvoltarea uzinei de prelucrare a fierului din municipiul Hunedoara, traseul mocăniţei s-a extins în anul 1896 şi includea 11 poduri şi un viaduct în lungime de 114 metri. Trenuleţul era folosit şi pentru transportul de persoane.

După anul 1999, mocăniţa a fost scoasă din funcţiune, iar hoţii de fier au vechi au distrus toate construcţiile metalice.

Comentarii

comentarii

Spune-ti si tu parerea. Opinia ta e importanta.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

- Advertisment -

Most Popular

Top 3 alegeri excepționale pe care să le faci pentru bucătăria ta modernă

Atunci când vine vorba de amenajat bucătăria, cu siguranță îți dorești cele mai moderne, frumoase și calitative lucruri. După ce te-ai decis...

Iată 3 piese vestimentare care NU trebuie să lipsească din garderoba niciunui bărbat toamna aceasta!

Odată cu venirea sezonului rece, este și momentul să-ți reînnoiești garderoba. Există câteva piese esențiale, de care nu te poți lipsi toamna....

Știai de ce ai nevoie pentru a naviga pe ambarcațiuni cu vele sau motor?

Navigația a însoțit umanitatea încă de la începuturile ei timide. Omul a fost fascinat, uneori, nevoit, alteori, curios, să străbată întinderile de...

Află când și cum să alegi primul telefon al copilului tău!

După o anumită vârstă, cei mai mulți dintre copii își doresc propriul telefon mobil și încep să își copleșească părinții cu rugăminți...

Recent Comments

Adrian Negrila on EXPONATUL LUNII IULIE LA MCDR
Gaina Constantin on EXPONATUL LUNII IULIE LA MCDR
ce e prostia Regiunea Timis-Hateg? on Regiunea Vest? Poate Timiș-Hațeg
anonimul on Mircea-Molot
un cetatean responsabil on Controale sanitare în şcoli
un cetatean responsabil on Mostră de necivilizație la Banpotoc

Comentarii

comentarii

%d blogeri au apreciat: